Grattis Gabriella

Jajamen idag har jag namnsdag och det firade jag till ordentligt med tre timmar i föreläsningssalen och sedan korv med bröd på det. Detta kallar jag namnsdagsfirande!

Kvinnonamnet Gabriella är den feminina formen av Gabriel som är etthebreiskt namn med betydelsen Guds kämpe. Kortformer är Ella och Ellen.Namnet har använts som dopnamn i Sverige sedan början på 1700-talet. Andra former är Gabriela, Gabrielle och Gavriila.Gabriella började växa i popularitet under 1960-talet och nådde en topp i början på 1990-talet då det låg runt plats 60 på topplistan.31 december 2005 fanns det totalt 10 162 personer i Sverige med namnet,varav 4 996 med det som tilltalsnamn.År 2003 fick 206 flickor namnet, varav 107 fick det som tilltalsnamn.Namnsdag: 19 februari.


Såhär party blir jag på min namnsdag

Kommentarer
Postat av: Tanja

grattis grattis!

2009-02-19 @ 15:17:42
URL: http://tanjas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0