Knutby

Det var redan förra veckan jag satt och knåpade på detta inlägg men av någon anledning glömdes det bort. Men ikväll känns det aktuellt igen då sista avsnitten av serien om knuty visas. Enligt min mening tycker jag hela händelsen är ganska intressant faktiskt. Det är sjukt hur någon kan utnyttja Gud på det sättet så han kan maipulera en annan människa att döda. När detta skedde var jag bara 14 år och inte särskilt intresserad av några nyheter men sedan kom jag till gymnasiet och läste den mest intressanta kurs jag någonsin läst sekter och nyandligheter. Vi fick där läsa boken om knutby himmel och helvete mord i knutby har jag för mig att titeln var, så jag blev i princip tvingad att intressera mig. Ju mer man blev insatt i händelsen desto bättre blev boken och ju mer började man ifrågasätta hela händelsen. Vad jag tycker fyran gjort fel i sin serie är absolut första avsnittet. Har man bara halvkoll på händelserna kunde man inte riktigt hänga med och allt blev som en enda stor röra. Vad som däremot är dess styrka är helt klart intrevjuerna och ljudupptagningarna från Helge Fossmo, Barnflickan och andra inblandade.

Vad denna händelse visar är att människor är beredda att göra allt, t.o.m. döda, för att få benådelse hos Gud. För mig känns det så avlägset allting med Gud och kanske är det därför jag farsineras av människor som går med i sekter eller är riktigt hängivna till sin religion. Religion har liksom aldrig funnits i mitt liv eller i min vardag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0