Östgötska är nog världens vackraste dialekt (eller inte)

Var med min underbara vän Joakim igår och pratade med mamma förut. När jag pratade med jocke igår så pratade jag mycket mer östgötska än vad jag faktiskt brukar göra (tänk er alla som tycker jag har mycket dialekt hur jag pratade igår typ fem gånger värre än vanligt).  Har insett att när jag pratar med vem som helst i min familj eller av mina östgötska vänner använder jag mig av ord som är helt konstiga. Jag är en östgöte ända in i ryggmärgen och det slog mig att jag använde ett oerhört roligt ord när jag pratade med mamma. Ordet var rävgalen. Man ska gärna uttala det lite som rävgaawen. Jag tycker det är helt klart vad som menas med det nästan lika självklart som att säga att man får grönska på kläderna när man sitter i gräset. 


Kommentarer
Postat av: Petra

Era jävla östgötar alltså... :)

2009-11-12 @ 09:17:48
URL: http://laparlanchina.blogg.se/
Postat av: Gary

Vad har du för mailadress?

2009-11-12 @ 14:08:27
Postat av: Vanne

Statistik-Kalle låter också ganska öschötte han!

2009-11-12 @ 20:17:12
URL: http://vanne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0